Als er één trend waarneembaar was in 2014 dan was het wel de totale doorbraak van clouddiensten zowel voor zakelijk (bijv. Office 365) als privé gebruik (Outlook.com, OneDrive, Dropbox, iCloud, etc.). Via deze diensten kunt u al uw documenten, foto’s, muziek en e-mails online opslaan en raadplegen.

De toegang tot deze diensten is uiteraard alleen voor u toegangkelijk middels uw persoonlijke inloggegevens, die bestaan uit een gebruikersnaam en wachtwoord. Indien deze inloggegevens uitlekken bij derden dan zijn uw gegevens eenvoudig te raadplegen.

Om dit te voorkomen bieden inmiddels de meeste online diensten de mogelijkheid om gebruik te maken van een dubbele verificatiemethode, ook vaak “verificatie in twee stappen” genoemd. Wat houdt dit in? Simpel gezegd: Behalve uw gebruikersnaam en wachtwoord zult u ook op een tweede manier uzelf moeten identificeren. Dit kan bijv. aan de hand van een verificatiecode die u via sms of e-mail ontvangt.

two-step-verification1

Voor een aantal diensten (Microsoft, Google) zijn ook smartphone-apps beschikbaar waarmee u de verificatiecode eenvoudig kunt opvragen.

Door deze tweede verificatie kunt u dus alleen inloggen als u ook uw eigen mobiele telefoon bij dehand heeft. Personen die dus alleen beschikken over uw (gestolen) inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord), hebben dan alsnog geen toegang tot uw account omdat ze de verificatiecode niet kunnen ontvangen.

Wat moet u doen om gebruik te maken van dubbele verificatie?

  1. Zorg ervoor dat uw persoonlijke contactgegevens in de accountinstellingen correct zijn.
    Check dat het juiste mobiele telefoonnummer en (alternatief) e-mail adres vermeld zijn. Dit is belangrijk omdat u anders de verificatiecode via sms of e-mail niet kunt ontvangen.
  2. Schakel dubbele verificatie in
    Ga naar de beveiligingsinstellingen van uw account, en schakel de dubbele verificatie in. Volg de aanwijzingen om de activering te voltooien.
    dubbeleverificatie1

U zult merken dat u de verificatiecode niet hoeft in te voeren als u inlogt via een computer die reeds eerder als veilig geverifieerd is geweest. Op uw eigen computer kunt u dus vaak gewoon direct inloggen met alleen uw gebruikersnaam en wachtwoord. Gaat u echter inloggen via een andere onbekende computer of mobiel apparaat, dan zal u altijd ook om een verificatiecode gevraagd worden.

Wij adviseren om voor uw online accounts, indien mogelijk, altijd te maken van dubbele verificatie. Dit maakt het voor kwaadwillende derde partijen een stuk moeilijker om toegang tot uw account te krijgen.

Meer informatie nodig? Neem contact met ons op!

Beveilig je accounts met dubbele verificatie